Stel dat het hele leven, zonder tegenslagen voortkabbelt. Dat er nooit iets fout gaat en je nooit ergens teleurgesteld in bent. Zijn we dan gelukkig of is alles vanzelfsprekend en vervelen we ons rot? We vragen ons af: wat als álles lukt?
Succes moet bijzonder zijn
Ervaring heeft geleerd dat we heel veerkrachtig worden als het even tegenzit. We leren van elke fout, krabbelen op en gaan weer verder met ons leven. Als alles lukt is de kans groot dat we hartstikke verveeld raken. Dit komt omdat we uitdaging nodig hebben. Als alles altijd lukt, krijg je een gevoel dat je nooit mag delen dat je ergens succes in hebt. Dit omdat je eigenlijk elke dag succes hebt, en het niet bijzonder meer is. En dat is jammer, elk succesverhaal moet toch altijd bijzonder zijn?
Presteren geen prestatie
Als we werken zonder uitdaging, worden we hartstikke moe. Dit klinkt misschien tegenstrijdig, maar niemand wordt beter van werk onder zijn niveau. Nu is het natuurlijk niet per definitie dat als alles je lukt, je onder je niveau werkt. Maar toch moet je zo af en toe uitgedaagd worden om boven je eigen niveau uit te stijgen. En niemand kan zonder uitdaging zichzelf altijd maar succesvol vinden. Als presteren gewoon wordt, is het eigenlijk geen prestatie meer. Het is dus helemaal niet verkeerd klussen aan te pakken die voor je gevoel boven je niveau zijn. Hier leer je ontzettend veel van. En soms moet je daarvoor eerst even onderuitgaan. Tja, dat hoort er nu eenmaal bij.
Bij de basis
Dat als alles lukt tot verveling leidt, zien we al op de basisschool. Kinderen die niet uitgedaagd worden, gaan bijna altijd onderpresteren. Ze letten vaak niet meer op, denken alles al te weten en scoren over het algemeen zeer gemiddeld. Niet omdat ze het niet kunnen, maar omdat ze de noodzaak van hun best doen niet meer inzien. Ze weten immers alles al! Het is daarom van belang dat deze kinderen weer op het juiste spoor gezet worden. Door ze uitdagender werk aan te bieden bijvoorbeeld. Zo zie je dat kinderen op de basisschool al een basiscursus Spaans aangeboden krijgen of lessen Informatica. Onderricht in dingen waar ze nog niet goed in zijn en waarbij niet alles in één keer lukt.
Moraal
Is er een moraal in dit verhaal? Die is er zeker! Dat het helemaal niet vervelend is om af en toe onderuit te gaan. Als iets niet lukt, heb je de motivatie om ervoor te zorgen dat het de volgende keer wél lukt. Doelen zijn er om gesteld te worden, niet direct om altijd maar gehaald te worden. Als we ons aan het begin van het jaar allerlei dingen voornemen, lukt vaak maar de helft. Als je al zo ver komt. Omdat we onze prioriteiten bijstellen. Of omdat we heel goed zijn in het uitstellen van dingen. Het is niet zo dat we ons dan bezwaard moeten voelen, welnee! Je hebt gewoon nog doelen te halen. En ooit komt de dag dat het lukt. Maar niet álles in één keer. Stap voor stap.